Niekoľko výbuchov, takých, že sa z nich otrasú aj sklenené výplne okien – teda aspoň tie, ktoré tam ešte sú. O chvíľku sa pri dverách so syčaním zastaví dymovnica a vzápätí sa ozve intenzívna streľba z oboch strán.
Do streľby zaznievajú výkriky ranených a pokyny veliteľov.
Ja sama sa neustále kryjem a presúvam za svojím dedikovaným ťažkoodencom, ktorý jednak koordinuje sily a jednak má za úlohu ma v prípade porážky vyviesť k tajnej únikovej ceste: k tunelu s nastraženou bombou, ktorú odpálim a sama uniknem aj s celým výskumom. Kričím na vojakov vpravo aj vľavo, že to oni sú budúca civilizácia Metra, nádej, pokrok, že každý z nich musí vziať pár nepriateľov so sebou ak padne a ku koncu, že musia bojovať do posledného a ústup neexistuje.
Zvieram v ruke zariadenie na kontrolu mysle, takzvané Žezlo moci* a vidím, ako spoza mňa vybehne muž len s kladivom v ruke a zamieri k dverám s toxickou pavučinou. Samovrah, pomyslím si a vzápätí mi padne sánka, keď vidím, ako sa v šprinte skĺzne po kolenách (preslajduje) spodným okrajom dverí, kam pavučina nesiaha a dostane sa priamo medzi našich nepriateľov a potom zopakuje husársky kúsok ešte raz a začne okolo seba rúbať. Stihne zabiť troch, kým ho prestrieľajú.
Myslím, že kričím niečo v zmysle, že toto chcem od každého vojaka na našej strane, ale už sa pomaly sťahujem k únikovej ceste. Je koniec.
*takto sa volal jeden larp v roku 2004 😀

Toľko k načrtnutiu atmosféry Metra 2033 – larpu, ktorý sa odohral v priestoroch bývalého mäsokombinátu vo Zvolene 19.–22.09.2019.
Rada by som tu uviedla pár svojich postrehov a dojmov z akcie. Bolo to moje prvé slovenské Metro 2033 a druhá akcia od týchto organizátorov. Začnem výhradou a potom sa dostanem k veciam, ktoré sa mi páčili alebo podľa mňa fungovali.
Predherná komunikácia
Informácie sú na dvoch-troch miestach, v dvoch skupinách na fb a v udalosti na fb plus prišli mailom. Bolo by skvelé mať ujednotené informácie na jednom mieste všeobecne prístupné (napr. pdf dokument), narážam napríklad na nejasnosť ohľadne toho, koľko fliaš s vodou sme mali priniesť (3 alebo 5?). V niekoľko málo prípadoch aj bolo napísané, že informácie budú pred hrou ešte rozšírené a neboli, niečo sme sa dozvedeli až na hre, deň vopred alebo v jej priebehu. V tom prípade asi lepšie nesľúbiť niečo takého.
Ja sama som nemala úplne jasno, do čoho idem. Čo som potrebovala nutne vedieť som sa dopýtala pred hrou alebo na hre, ale uvítala by som viac informácií vopred a ich jazykovú korektúru.
S tým súvisí aj marketing
Larp nemá nedostatok hráčov, ale určite je priestor pre larperov, ktorí by mali záujem o postapo/airsoft hru a občas ani nevedia, že táto akcia existuje. Na Slovensku nie je zas tak veľa larpov, tak tipujem, že by po takej príležitosti vcelku skočili, ak by vedeli, o čo sa jedná a v akom duchu hra bude – tj. ak by sa hra prezentovala širšej larpovej verejnosti. Rozumiem, že larp obsahuje niektoré ošemetné prvky a tematiky, ale určite larpov, ktoré pracujú s fašizmom, komunizmom, násilím a pod. je viac a je možné ich korektne prezentovať.
Zároveň ale, popis akcie odpovedá realite. What you see is what you get.
Ako cudzia postava som mala vlastné úlohy, ale nikdy ma nepriviedli do Gulagu> alebo k riešeniu hernej smrti postavy. Páči sa mi, že smrť má aj takúto zložku, kde sa hrá, podporuje role-play a určite motivuje hráča aj k tomu premyslieť dvakrát, než sa pustí do niečoho veľmi riskantného.
Náplň hry
Každá skupina/frakcia má niečo špecifické, čo nikto iný nemá a zároveň im niečo chýba, takže je nutné interagovať, sem tam bojovať, sem tam spolupracovať, ale nie je možné prežiť len tak sám za seba. Z môjho pozorovania je hra viac družinovka než zameraná na jednotlivca, ale vo frakciách sa potom rozbiehajú individuálne linky – napr. vzťahy medzi jednotlivými členmi, riešenie hierarchie, prípadne špecificky vyžiadané/dohodnuté/pridelené ciele a pod.
Nevypozorovala som v hre nejaké hluché miesta, kedy by sa nič nedialo – aspoň v rámci frakcií, keď už nie vonku, s výnimkou pár hodín nadránom. Množstvo úloh spočívalo v: choď tam, zožeň to, choď tam, kúp to, choď tam, zabi to, ale aj v diplomacii, obchodovaní, pátraní, atď.
Hru tiež rozbiehali nejaké vstupy organizátorov a CP do hry v určenú dobu. Čo sa týka frakcií, tak tie mali dosť veľkú slobodu v tom, čomu sa kedy venovať, ale z mojej strany ako CP som videla aj ľahký railroad, ktorý viedol k masovej bitke na konci hry a ku ktorej viedlo x ďalších menších úloh. Larp určite nie je čistý sandbox – čo si urobíš, to máš – sú tu predpripravené podnety, úlohy, je kam sa zapojiť a čo si nájsť, čoho sa chytiť.
Dĺžka hry
Hrá sa takmer 48 hodín v kuse. V rámci hry je aj spánok, ale človek v spacáku sa neberie ako prítomný v hre, takže je možné si aj odpočinúť bez rizika, že postavu zabijú.
Survival
Hráči si zháňajú v hre ako jedlo, tak vodu, je možné mať u seba len chlieb, prípadne niečo iného, ak má hráč špeciálnu diétu a pod. Hrali sme v septembri, takže hlavne v noci už bolo ako v budove, tak v bunkri pod ňou alebo vonku pomerne chladno, ale nie natoľko, že by to dobré oblečenie (kostým alebo trebárs aj pod kostýmom) nedokázalo vyriešiť.
Na mieste nie je tečúca voda, treba s tým počítať. Je vhodné mať so sebou dezinfekčný gél. V budovách je ako vo dne, tak v noci tma, sú tam schody, prekážky, trosky, prach, špina. Treba mať dobrú baterku (alebo dve) s červeným svetlom, ideálne nie úplne oslepujúcu.
Ak núdza a nedostatok je niečo, čo si chcete zahrať, tak na tejto hre je to ľahko možné.
Keď už hovorím o priestore
Tento bývalý mäsokombinát je priam stvorený pre túto hru, pretože je obrovský, má množstvo miestností, hál, chodieb, priechodov, ktoré tým pádom boli využité napríklad ako základne frakcií (každá vlastní väčší či menší priestor). Ostatné priestory reprezentovali laboratórium, dúpä mutantov, trosky, ktoré sa dali prehľadávať a nachádzať tam herné predmety (policajná stanica, nemocnica), Gulag, Väzenie, základňa banditov, atď.
Vzhľadom na stav budovy a rozmiestnené rekvizity a lokácie je priestor obrovským plusom tejto akcie, lebo na tomto priestore sa dá stavať hutná atmosféra Metra. Naviac vonkajšie priestory pôsobia tiež dostatočne postapokalypticky, takže hra stalkerov vonku nech už vo dne a tým viac v noci bola napínavá a intenzívna.
Rekvizity
Množstvo predmetov, ktoré sa pohybujú v hre, je veľké a tiež ich prepracovanie ide od jednoduchých papierov s nápisom (Rastlina), cez 3D printy (napr. svietiace spóry) a makety (telá stalkerov, mutantie hniezdo..) až po reálne kúsky – ja osobne som si najviac užila box na spóry, svietiace injekčné striekačky, hypnotizačný prístroj s nasadzovacou helmou a žezlo. Viem si predstaviť, že investícia do rekvizít v peniazoch a práci musela byť obrovská.

Organizácia a CP
Viem, že organizátorom odpadli CP na poslednú chvíľu, napriek tomu sa mi zdal ich počet únosný. Iste, pre mutantov by bolo lepšie sa striedať a nie ťahať 48 hodinovku, čierny trh úspešne improvizoval, ale myslím si, že hráči nepocítili reálne nejaký nedostatok v tejto oblasti a to je fajn.
Organizácia, tak ako už na predošlej akcii, je striktná, až vojenská (čím to bude 😀 ), ale beriem to ako pozitívny fakt, lebo je nepríjemným precedensom mnohých akcií je, že sa napríklad popíja pred akciou aj behom nej a organizátor už s tým nedokáže nič urobiť. Vzhľadom na okolnosti sa mi ten striktný zákaz viac než len pozdával. Že vás za čosi vyhodia z akcie sa píše v pravidlách viackrát, ale to sa aplikuje len na výnimočné prípady so zvláštnou závažnosťou – úmyselný podvod, chovanie vedúce k zraneniu a pod., čo by viedlo k zásadnému narušeniu hry iných hráčov. Tento rok sa k niečomu takému nepristúpilo, čo je opäť pozitívne.
Organizátori mieri na cieľovú skupinu (airsofťáci so záujmom o larp, larperi so záujmom o airsoft a fanúšikovia Metra napr.) a vedia, čo jej ponúknuť, aby sa bavila. Zároveň ju tým rozvíja a je to pre ňu niečo nového – výzva. Nesnaží sa osloviť každého a to je dobre.
Hráči
Na tomto ročníku hry bolo viac ako sto hráčov, dve najväčšie frakcie sú Reich a Červená linka, ktoré si konkurujú, idú si po krku, ale občas sa aj dohadujú a obchodujú, kým sa znovu nevrhnú do boja. Okrem toho je tu Hanza, Bieloruská obchodná stanica a Sparta, každá so svojou základňou, spôsobmi a pravidlami.
Pravidlá
Pravidlá sú jednoduché a väčšinou samovysvetľujúce, organizátori vyžadujú ich znalosť a preskúšavajú z nich pred hrou hráčov.
Aby som to uzavrela, atmosféra Metra – larpu – sa mi páčila a predlohu mám rada. Takže ak máte radi post-apo, Metro, airsoft, a pod., akcia sa oplatí. Nemusíte nutne byť bojová postava a vlastniť zbraň, budete mať dostatok priestoru na hru tým alebo oným smerom.
Ďakujem organizátorom, CP, pomocníkom a hráčom a keď to pôjde, uvidíme sa nabudúce.
Viac informácií: https://www.facebook.com/groups/306700379471245/
Fotografie: Martin Lovich